Lancering eerste Schooljudo programma in België dankzij TNT

15/05/2019

Zaventem, 15 mei 2019 – Logistiek dienstverlener TNT werkt sinds 2017 samen met Schooljudo; het grootste opvoedkundige beweegprogramma van Nederland met 44.000 deelnemende kinderen per jaar. TNT vervoert voor Schooljudo jaarlijks zo’n 16.000 judopakken naar 200 scholen in Nederland. En nu ook voor het eerst in België. TNT geeft Schooljudo namelijk de kans om een pilot te draaien in de ZAVO Basisschool te Zaventem en hoopt daarmee Schooljudo in het Belgische onderwijs te introduceren. Op woensdag 22 mei start het Schooljudo programma in België.

Schooljudo als onderwijsmethodiek
In 1882 is judo bedacht als opvoedkundige onderwijsmethodiek door de Japanse pedagoog Jigoro Kano. Hij was ervan overtuigd dat de beoefening van judo zou leiden tot het worden van een sympathiek(er) mens in een gezond(er) lichaam. De eeuwenoude filosofie van het judo zoals door Kano is bedacht heeft Schooljudo omgezet in een moderne methodiek. Om judo in te zetten als filosofie, als spel om te werken aan de fysieke en sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind. Én aan de groepsdynamiek van een klas. Zeven Schooljudo-waarden staan binnen een doorlopende leerlijn centraal: vertrouwen, samenwerken, respect, beheersing, weerbaarheid, discipline en plezier. Door deze waarden uit te lichten op de judomat én in het klaslokaal maakt Schooljudo kind en klas krachtig. Entertrainer Eric Markgraaff verzorgt in de komende periode de judolessen aan de leerlingen van de ZAVO Basisschool.

Klantdonaties TNT maken Schooljudo programma mogelijk
Klanten van TNT hebben de mogelijkheid om punten (speedpoints) te sparen voor mooie cadeaus. Sinds 2018 kunnen klanten ook hun gespaarde speedpoints aan Schooljudo doneren, zodat, bij voldoende donaties, kinderen op een basisschool in Nederland of België gratis kunnen deelnemen aan het Schooljudo programma. In 2018 werden er zoveel speedpoints gedoneerd aan het Schooljudo project dat ZAVO Basisschool uit Zaventem met 4 klassen kan deelnemen. Op woensdag 22 mei vinden de eerste Schooljudo lessen plaats aan de Hoogstraat 1 in Zaventem.

Schooljudo helpen met focussen op waar zij goed in zijn

Om de komende jaren nog meer kinderen ‘Skills for Life’ mee te geven is focus op het efficiënt -regelen van de logistiek belangrijk. Ivar Spierings, Operationeel Directeur Schooljudo: “Dan is het fijn als je geholpen wordt door TNT; een professionele en gevestigde partij in de logistiek. De match was snel gemaakt. Samenwerken, kansen benutten, mensen verbinden en ontwikkelen”.  Annick Verhalle, Director Marketing & Communications Benelux van TNT: “Schooljudo werkt vanuit waarden die perfect aansluiten bij onze cultuur en bij wat we intern en extern willen uitstralen. Dat onze klanten het nu mede mogelijk maken dat Schooljudo ook in België kan starten, is helemaal fantastisch en bewijst dat Schooljudo een brede maatschappelijke rol vervult. Ik ben er trots op dat wij op deze manier bijdragen aan het verbinden van mensen en het creëren van nieuwe mogelijkheden”.