TNT åpner ny flyrute til Malta

6 Juni 2015

Transportselskapet TNT lanserer i dag en ny flyrute mellom sitt sentrale knutepunkt i Liege (Belgia) og Malta. Den nye ruten vil gjøre det lettere for kunder å handle med dette dynamiske markedet.

Fordelene for kunder inkluderer blant annet kortere transittid for Economy Express, senere avgangstid for eksportsendinger og tidligere ankomst for importsendinger, samt muligheten til å sende større og tyngre sendinger.

Flighten går fem ganger i uken med et Boeing 737-400 fly, med mellomlanding i Marseilles, Frankrike. Flyet lander på Malta International Airport om morgenen og tar av igjen om kvelden, som betyr mulighet for opphenting på ettermiddagen på Malta med levering neste dag til Europa.

"Å inkludere Malta i vårt europeiske flynettverk øker valgmulighetene og fleksibiliteten for bedrifter som sender pakker og paller til og fra landet. Det gir oss dessuten økt kapasitet til å vokse videre i Sør-Europa og Middelhavsområdet", sier Ian Clough, Managing Director International Europe.

Malta har en godt utviklet industri, med produksjon av blant annet elektronikk, medisinsk utstyr og legemidler. I følge IMF, har Maltas BNP vært blant de mest økende i Europa de siste årene, godt hjulpet av en relativt mangfoldig eksport, økning i etterspørsel og en stabil banksektor. BNP vekst forventes å holde seg sterk i 2015 på rundt 3.1%.

TNT fortsetter å forbedre sine tjenester til kunder, noe som er høyt prioritert i Outlook-strategien, ved å styrke sitt fly- og bil-nettverk. I tillegg til den nye ruten til Malta har TNT nylig startet flygninger til Venezia og Tel Aviv, og nye bil-forbindelser til Tyrkia og Balkan.